Zakelijk gebruik van Snapchat

Snapchat bestaat alweer een tijdje maar er is sinds die tijd veel veranderd.
In 2011 is Snapchat opgericht door Reggie Brown en Evan Spiegel, toen had het nog de naam Picaboo. Reggie en Evan waren allebei studenten aan de Stanford University en Picaboo was begonnen als een schoolproject. Het idee was om een mobiele app te maken waarmee foto’s naar elkaar verstuurd konden worden, welke na enkele seconden weer van de telefoon verwijderd werden. De klasgenoten van Reggie en Evan lachte hen uit, maar ze hielden vol en gingen door met het verbeteren van het project.

Toch werd de app steeds populairder en niet veel later werd de naam veranderd naar Snapchat.
In mei 2012 werden er met de app al 25 snaps per seconde gemaakt. (Zo heten de foto’s die met Snapchat gemaakt worden.) En eind 2012 waren er in totaal al meer dan 1 miljard snaps verstuurd.
Snapchat groeide enorm en daarmee steeg ook de waarde ervan. In ferbruari 2013 werd de waarde van Snapchat geschat op zo´n $13,5 miljoen. Later in 2013 wees Snapchat twee mega bedragen af, op 14 november $3 miljard van Facebook en een dag later $4 miljard van Google.
Inmiddels is Snapchat de meest gebruikte app onder jongeren van 13 t/m 23 jaar en worden er dagelijks gemiddeld zo’n 400 miljoen snaps genomen. Snapchat is vooral populair in Amerika.

Hoe werkt het?
Even genoeg over het verleden en terug naar het heden. Hoe werkt het? En wat kan je er eigenlijk mee? Dat zijn twee vragen die ik nu ga beantwoorden.
Snapchat is een mobiele app waarmee de gebruiker een foto maakt, deze bewerkt met tekst, of door er zelf iets bij te tekenen en deze foto vervolgens naar zijn or haar vrienden stuurt. Dit klinkt niet heel speciaal, maar dit is nog niet alles. De snaps die verstuurd worden zijn maar voor maximaal 10 seconden zichtbaar bij de ontvangers. De maker van de snap kan zelf kiezen hoe lang de snap zichtbaar is voor anderen, variërend tussen de 1 en 10 seconden. Dit is huidige missie van Snapchat: Real time sharing of inpermanent content. Dit is ook gelijk de kracht van Snapchat, het gebruiksgemak en de maximale kijktijd. Tegenwoordig is het ook mogelijk om korte filmpjes te maken en te verzenden met Snapchat.

Zakelijke doeleinden
Als laatste beantwoord ik de vraag hoe Snapchat gebruikt kan worden voor zakelijke doeleinden.
Snapchat heeft nog geen duidelijk verdienmodel en er zijn maar een aantal samenwerkingen met bedrijven bekend. Op dit moment is Snapchat alleen voor marketingdoeleinden gebruikt door maar en paar bedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is Taco Bell. Taco Bell had een eigen Snapchat-account en vroeg de klanten via de website, Twitter en haar restaurants om zich aan te melden op het Snapchat-account van Taco Bell. Volgens Taco Bell was er onder haar klanten veel vraag naar het geschrapte “Beefy Crunchy Burrito menu” en wilde deze op een leuke manier terug brengen.
Iedereen die Taco Bell had toegevoegd op Snapchat, kreeg een snap van Taco Bell met een Beefy Crunchy Burrito en de datum waarop deze weer terug zou keren in het assortiment.
Op deze manier zou Snapchat gebruikt kunnen worden door bedrijven, om foto’s en korte filmpjes te sturen naar potentiele klanten. Het voordeel hiervan is dat de kracht van Snapchat in zijn waarde wordt gelaten. Het nadeel hiervan is dat potentiele klanten wel eerst het bedrijf moeten toevoegen op Snapchat.

Emerce. 2014. Snapchat. Geraadpleegd op 21-10-2014, van http://www.emerce.nl/bedrijven/snapchat

van Leeuwen, G. 2013. Snapchat: hoe grote merken het succesvol inzetten. Geraadpleegd op 21-10-2014, van http://www.emerce.nl/achtergrond/welke-nederlandse-marketeer-waagt-zich-snapchat

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s