LinkedIn voor bedrijven

LinkedIn is een formeel social media platform, waar het gaat om personen en is gericht op B2B. Het gaat bij LinkedIn vooral om het promoten van jezelf, je kennis en je kunde. LinkedIn wordt daarom ook veel gebruikt voor sollicitaties. Bij het aanmaken van een LinkedIn account, is het belangrijk dat je jezelf afvraagt wat anderen, bijvoorbeeld een recruiter, aan dit profiel hebben. Het is dus de bedoeling, dat je persoonlijke informatie zoals werk en opleiding zo correct mogelijk is ingevuld. Een net profiel komt professioneel over en verhoogt de kans dat je profiel door mensen bekeken wordt.

Een ander heel belangrijk aspect van LinkedIn zijn je connecties en aanbevelingen. Als je andere mensen toegoevd op LinkedIn, worden zij een nieuwe connectie. Het voordeel van LinkedIn, is dat je hiermee niet alleen in contact komt met die nieuwe connectie, maar ook met “vriendenkring” van die connectie. Ook spelen aanbevelingen een belangrijke rol binnen LinkedIn. Er worden veel vaktechnische vragen gesteld, of vacatures geplaatst op LinkedIn. Door jouw connecites aan te bevelen voor bepaalde vragen of vacatures, zorg je als het ware voor een referentie en geef je de kwaliteiten van je connectie aan. Op deze manier kan je zelf ook aanbevolen worden op LinkedIn. Dit is natuurlijk mooi, want dit onderscheid jou van andere personen op LinkedIn.

Naast het correct invullen en het regelmatig updaten van je profiel, zijn er nog andere manieren om makkelijker gevonden te worden op LinkedIn. LinkedIn geeft ook de mogelijkheid om relevante zoekwoorden op te geven. Deze zoekwoorden kunnen iets zeggen over jou als persoon, of over je werk en opleiding. Daarnaast helpt het om een aantal aanbevelingen van anderen te hebben en om connecties te hebben die zelf ook hoog aangeprezen staan. Op LinkedIn is het vaak zo dat je niet allen de mensen toevoegt die je zelf kent, maar ook mensen die relevant zijn voor jouw opleiding of werkgebied. Hierdoor vergroot je niet alleen je kenniskring, maar misschien komen deze contacten in de toekomst ook nog wel van pas.

Voor bedrijven is het mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn. Op deze pagina kan natuurlijk alle relevante informatie over het bedrijf vermeldt worden, maar waar de meeste bedrijven LinkedIn voor gebruiken, is het plaatsen en invullen van vacatures. Veel recruiters van grote bedrijven zitten dagelijks op LinkedIn, om de juiste personen te vinden voor openstaande vacatures. LinkedIn heeft hierop ingespeeld en heeft de LinkedIn Recruiter functie ontwikkeld. Met deze functie kunnen recruiters de juiste persoon voor een vacature vinden, door verschillende zoekwoorden, eisen en wensen in te vullen. LinkedIn is dus niet zo geschikt voor het vergroten van de markt of het overbrengen van een brand, maar het is uiterst geschikt voor de HR afdeling, en om een professioneel netwerk op te zetten.

Meijburg, M. 2013. Bedrijven laten grote kansen liggen op LinkedIn. Geraadpleegd op 21-10-2014, van http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/16/bedrijven-laten-grote-kansen-liggen-op-linkedin/

Mooren, S. 2012. Waarom LinkedIn interessant is voor bedrijven. Geraadpleegd op 21-10-2014, van http://www.socialmediaacademie.nl/waarom-linkedin-interessant-is-voor-bedrijven/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s