Meetup voor bedrijven

Meetup is zeker in Nederland nog een onbekend social media platform, maar het bestaat al sinds 2001. Meetup is opgericht door Peter Kamali, Matt Meeker en Scott Heiferman. De aanleiding van het opstarten van Meetup, kwam door de terroristische aanval op New York op 11 september 2001. Na deze terroristische aanslag kwamen veel mensen samen bijeen om troost te zoeken of gevoelens te delen. Hierdoor kwam Meetup op het idee, om de lokale verbanden tussen mensen binnen een gemeenschap te versterken.

Meetup weet zich te onderscheiden van andere social media kanalen. Dit doet Meetup door niet alleen het delen van teksten en foto’s van bepaalde interesses toegankelijk te maken, maar door individuele mensen met dezelfde interesses real life samen te brengen. Groepen kunnen verschillen van autofanaten tot studentenverenigingen.

Met het aanmaken van een zogeheten “Meetupprofiel”, kan een groep worden aangemaakt op basis van locatie en interesse. Het aanmaken van een profiel is bij de meeste social media platforms gratis, maar bij Meetup staat hier een klein bedrag tegenover. Voor bedrijven is er ook de mogelijkheid om een bedrijfsgroep aan te maken. Meetup kan het organiseren van samenkomsten van bedrijven makkelijker maken. Meetup kan ook handig zijn voor de personeelsvereniging, bijvoorbeeld voor het organiseren van uitjes. Meetup kan dus handig zijn voor de interne organisatie, maar ik zie Meetup niet gebruikt worden als een tool voor branding of marketing.

Lucia, A. 21013. How to Use Meetups to Promote Your Business. Geraadpleegd op 20-10-2014, van http://patch.com/california/burlingame-hillsborough/how-to-use-meetups-to-promote-your-business_9a4f5b49

Allen, A. 2012. How to Use Meetup.com to Build Your Business. Geraadpleegd op 20-10-2014, van http://amystarrallen.com/how-to-use-meetup-com-to-build-your-business

Plaats een reactie