Zakelijk gebruik van Twitter

Twitter is opgericht in 2006 door Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Fransico en er zijn momenteel zo’n werknemers in dienst bij Twitter. In 2011 werd de waarde van het bedrijf geschat op $8 miljard. Twitter heeft ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers.

Twitter is een micro blogging website. Als gebruiker kan je op Twitter kleine berichtjes plaatsen van maximaal 140 tekens. Zo’n kort berichtje heet een Tweet. Andere gebruikers kunnen jou gaan volgen op Twitter. Als dit gebeurt, krijgen de volgers die jou volgen op Twitter als jouw Tweets te lezen die jij op Twitter zet. Andersom kan je natuurlijk ook andere gebruikers volgen, zodat je op de hoogte blijft van wat je vrienden aan het doen zijn, of je nieuws ontvangt over zaken die je interessant vindt.
Om verschillende onderwerpen van de miljoenen Tweets aan te geven, maakt Twitter gebruik van de hashtag (#). Met deze hashtag wordt het onderwerp van een Tweet in een woord aangegeven, bijvoorbeeld #onlinemarketing. Het is ook mogelijk om op Twitter naar relevante Tweets te zoeken, over onderwerpen die je zelf interessant vindt.


Bedrijven kunnen handig gebruik maken van Twitter en er zijn al veel bedrijven die dat ook graag doen. Twitter kan door bedrijven worden toegepast om de naamsbekendheid te vergroten. Met korte Tweets kunnen bedrijven makkelijk informatie verspreiden of in het kort hun kernwaarden overbrengen. Via een eigen hashtag kan een bedrijf er makkelijk voor zorgen dat ze goed te vinden zijn op Twitter. Ook kan Twitter worden gebruikt door de HRM afdeling. Er zijn verschillende bedrijven die vacatures plaatsen op Twitter. Belangstellenden kunnen zich dan via Twitter aanmelden voor bijvoorbeeld een sollicitatie.

Daarnaast wordt Twitter ook veel gebruikt voor het verlenen van webcare. Met name grote bedrijven zoals Unilever en Vodafone maken gebruikt van Twitter voor webcare. Deze bedrijven hebben een webcare afdeling, waar bijvoorbeeld klachten worden opgespoord en behandeld. Deze webcare afdelingen maken overigens ook gebruik van andere social media platformen.
Als laatste is het voor bedrijven ook mogelijk om gesponsorde Tweets te plaatsen. Op deze manier krijgen gebruikers die het bedrijf niet volgen, toch de Tweet te lezen. Dit is natuurlijk wel tegen betaling.

Twitter 2014. Twitter for business. Geraadpleegd op 13-10-2014, van https://business.twitter.com/nl/twitter-business

Broekhuizen, D. 2013. 10 do’s & don’ts voor bedrijven op Twitter. Geraadpleegd op 13-10-2014, van http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/30/10-dos-donts-voor-bedrijven-op-twitter/

Bathoorn, J. 2013. Twitter voor bedrijven. Geraadpleegd op 13-10-2014, van http://www.deondernemer.nl/deondernemer/648724/Twitter-voor-bedrijven.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s