Youtube voor bedrijven

Youtube is de grootste videosite ter wereld, zowel in gebruikers als content. De slogan van Youtube is “broadcast yourself”. Dit verwoordt ook meteen waar Youtube voor staat: het voor iedereen toegankelijk maken, om video’s makkelijk op het internet te plaatsen.

In principe kan iedereen met een internetaansluiting en een camera, een video op Youtube zetten. Een aantal statistieken geformuleerd door Youtube zelf:

– YouTube wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers.

– Op YouTube wordt elke maand meer dan 6 miljard uur aan video’s bekeken. Dat is bijna een uur per persoon in de wereld.

– YouTube is gelokaliseerd in 61 landen en talen.

– Volgens Nielsen bereikt YouTube meer Amerikaanse volwassenen tussen de 18 en 34 jaar dan welke tv-zender dan ook.

– Wereldwijd worden bijna 40 procent van alle bekeken YouTube-video’s op een mobiel apparaat bekeken.

– Er komen elke dag miljoenen nieuwe abonnementen bij. Het aantal personen dat zich elke dag abonneert is 3x zo hoog als  vorig jaar, en het aantal abonnementen per dag is zelfs 4x zo hoog als vorig jaar.

Youtube is opgericht in februari 2005, door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. De eerste video op Youtube genaamd ‘Me at the zoo’ werd door Jawed zelf geüpload op 23 april 2005. Een half jaar later was de website volledig actief, en in 2006 stond Youtube in de top 10 van meest bezochte websites wereldwijd. Eind 2009 werd Youtube door het Amerikaanse magazine Adweek uitgeroepen tot website van het decennium.

Voor bedrijven is Youtube op twee manieren in te zetten. Ten eerste door Youtube adverteren te gebruiken. Dit is het betaald adverteren via Youtube en ga ik later op in. Ten tweede door zelf een account aan te maken en je bedrijf te promoten en beter vindbaar te maken. Hier zijn een aantal tips om Youtube te gebruiken als marketing tool: [1]

Plaats de video in Youtube, maar plaats deze ook zeker op je eigen website. Zorg ervoor dat de video op een aparte pagina komt met een eigen url. Zorg er net als bij alle andere pagina’s voor dat de content van de pagina overeen komt met de content van de video, zodat het voor Google goed te indexeren is.

Zorg voor conversie gerichtheid bij afloop van de video. Zorg dat de bezoeker geïnteresseerd raakt in het product/dienst dat je aanbied! De conversie kan gestimuleerd worden door direct door te kunnen klikken naar een bestelpagina of het aanmelden van de nieuwsbrief.

Maak een video sitemap aan, zo kun je exact de locatie van de video aangeven en op welke pagina de video zich bevindt. Zo maak je de video voor Google beter te indexeren. Wanneer Google de video niet kan indexeren zal het aantal bezichtigingen ook niet erg vlotten.

Creëer het sneeuwbal effect. Een video is de makkelijkste manier om zeer creatieve, humoristische en unieke content te maken en te delen. Zorg ervoor dat de doelgroep je video uniek vind en de moeite waard vindt om te delen, maak het delen daarom zo makkelijk mogelijk door bijvoorbeeld de knop “share this” toe te voegen. Maak een originele titel bij je video, die de nieuwsgierigheid om de video te kijken opwekt. Als de video veel gedeeld wordt, gaat de sneeuwbal aan het rollen en verspreid het zich snel over het internet.

Zoals ik eerder heb aangegeven, kunnen bedrijven ook betaald adverteren via Youtube. Er zijn 4 verschillende manieren om binnen Youtube te adverteren:

In- search adverteren: Op deze manier komt je advertentie bovenin de zoekresultaten van Youtube te staan. Als adverteerder via Youtube kan je tags of zoekwoorden aangeven per advertentie. Als door gebruikers op deze tags of zoekwoorden wordt gezocht, komt jouw video als advertentie bovenaan te staan. De betalingsmethode voor In- Search adverteren is cost per view.

In slate adverteren: In slate adverteren is alleen op toepassing op video’s van boven de 10 minuten. De gebruiker krijg aan het begin van de video een keuze om een advertentie te bekijken, of de video te bekijken met 4 reclame onderbrekingen. De gekozen advertentie moet door de gebruiker afgekeken worden om de video te starten. Ook bij In slate adverteren geldt cost per view.

In display adverteren: Deze optie kent twee varianten, tekst overlay en video suggestie. Een video suggestie is een gepromote video, die rechts van het videoscherm weergegeven wordt. De gebruiker heeft hier zelf de keuze of hij op de video klikt of niet. Dit is ook meteen de sterkte van een suggested video, de gebruiker kiest er uit eigen interesse voor om de video te bekijken en er wordt hem niets opgedrongen. Voor video suggestie geldt cost per view.

De tekst overlay is een banner die tijdens een Youtube video onderin het scherm vertoond wordt. Deze banner gaat pas weg, als de gebruiker deze weg klikt. Als een gebruiker op deze banner klikt, opent er een nieuw tabblad naar de site van de adverteerder. Deze banners worden vaak al irritant beschouwd, en kunnen makkelijk geblokkeerd worden met een zogeheten adblocker. Voor tekst overlay geldt cost per click.

Als laatste maakt Youtube gebruik van In stream adverteren. Dit zijn de bekende reclames aan het begin van een Youtube video. De advertentie wordt afgespeeld, maar na 5 seconden heeft de gebruiker de mogelijkheid om deze weg te klikken. Je betaald hier alleen als een gebruiker langer dan 30 seconden naar jouw advertentie heeft gekeken, of op de advertentie heeft geklikt.

Naar mijn mening is Youtube een goede marketingtool voor bedrijven. Er zijn verschillende mogelijkheden en het bereik is heel erg groot. Daarnaast worden geïnteresseerde en ongeïnteresseerde gebruikers van elkaar gescheiden, door de gebruiker de keus te geven, wel of niet op een advertentie te klikken of te bekijken. Verder blijft het aantal gebruikers groeien, wat de potentie van Youtube alleen maar vergroot.

Youtubemarketing 2014. Adverteren op youtube. Geraadpleegd op 05-10-2014, van http://www.youtubemarketing.nl/diensten/youtube-adverteren/

Investonline 2014. Mogelijkheden van adverteren op youtube. Geraadpleegd op 05-10-2014, van http://blog.investonline.nl/mogelijkheden-van-youtube-adverteren/

Youtube.com 2014. Statistieken van youtube. Geraadpleegd op 05-10-2014, van https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html

Nos 2014. Youtube miljard gebruikers per maand. Geraadpleegd op 05-10-2014, van http://nos.nl/op3/artikel/486927-youtube-trekt-miljard-gebruikers-per-maand.html

Wikipedia 2014. Youtube. Geraadpleegd op 05-10-2014, van http://nl.wikipedia.org/wiki/YouTube

Tweakers 2014. Youtube trekt miljard bezoekers. Geraadpleegd op 05-10-2014, van http://tweakers.net/nieuws/87987/youtube-trekt-maandelijks-een-miljard-unieke-bezoekers.html

[1] http://luucvanderaa.wordpress.com/2013/06/13/zakelijk-gebruik-youtube/#more-384

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s