Zakelijk gebruik van Foursquare


Foursquare is een mobiele app, die gebruikt maakt van het GPS-systeem op een smartphone.
Aan de hand van dit systeem weet Foursquare waar je je bevind. Bedrijven en winkels kunnen zich aanmelden op Foursquare. Op deze manier zijn ze door gebruikers te vinden op Foursquare. Gebruikers van Foursquare, kunnen via Foursquare zien welke bedrijven of restaurants er in de buurt zijn en wat anderen Foursquare gebruikers van deze bedrijven vinden. Als een gebruiker bijvoorbeld besluit om een restaurant te bezoeken, dan kan hij bij dat restaurant “inchecken”. Op deze manier kan de gebruiker aan zien vrienden laten weten, dat hij daar gegeten heeft. De gebruiker kan daarna ook een review schrijven, of een tip voor het restaurant achter laten. Als een gebruiker vaker incheckt bij hetzelfde restaurant of bedrijf, kunnen zij een “mayor” worden. Een mayor kan eigenlijk gezien worden als een ambassadeur van het desbetreffende bedrijf of restaurant. Er zijn maar mayor plekken per bedrijf beschikbaar, dus dit werkt heel competitief!

Maar wat kan je als bedrijf met Foursquare? Ten eerste is het altijd goed om gevonden te kunnen worden, dit geldt ook voor Foursquare. Een account aanmaken is gratis en op deze manier kan je al vele potentiele klanten bereiken. Daarnaast geeft Foursquare bedrijven de mogelijkheid, om badges uit te delen. Deze badges kunnen verdiend worden door gebruikers, welke het leuk vinden om deze badges te verzamelen. Dit systeem zorgt voor binding tussen de klant en je bedrijf. Foursquare gebruikers zien de badges van andere gebruikers, dus de kans is groot dat er via via, naamsbekendheid gecreëerd wordt. Verder heb je als bedrijf ook de mogelijkheid om actiecodes of kortingscouponnen weg te geven. Een goed voorbeeld hiervan is het tweede kopje koffie gratis. Op deze manier, kan je via een speciaal aanbod klanten binnen halen.

Sinds oktober 2013 is het voor bedrijven ook mogelijk om te adverteren via Promoted updates.
Promoted updates zijn advertenties die een nabije en potentiele klant te zien krijgt. Deze advertenties worden zichtbaar als de gebruiker in Foursquare zoekt naar bijvoorbeeld een restaurant. De meeste advertenties worden dus alleen weergegeven als een gebruiker het zoeken binnen Foursquare gebruikt! Het kan ook zo zijn dat de gebruiker rechtstreeks bij het openen van Foursquare de advertentie te zien krijgt. Dit gebeurt alleen als Foursquare vermoedt dat de gebruiker een potentiele klant is. Maar hoe weet Foursquare wie een potentiele klant is en wie niet? Hiervoor kijkt Foursquare of de gebruiker bij soortgelijke plaatsten in de buurt heeft ingecheckt.

Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd, dat Foursquare genoeg voor bedrijven te bieden heeft om ermee aan de slag te gaan. Een account is zo opgezet en het is leuk om het gratis te proberen. Daarnaast biedt Foursquare met de Promoted updates een gericht advertentieprogramma. Een kanttekening is wel, dat adverteren via Foursquare redelijk duur is. Foursquare werkt met minimum budgeten van $50 per maand en de minimale kosten per actie is $1. Hierbij wordt alleen inchecken al gerekend als een actie.

Sprout.nl. 2014. Location based adverteren op foursquare. Geraadpleegd op 04-10-2014, van http://www.sprout.nl/299/dossier/302/34589/seo-enzo/gratis-location-based-adverteren-op-foursquare.html

Dealgoeroe 2014. Zakelijk adverteren op foursquare. Geraadpleegd op 04-10-2014, van http://www.socialmediakompas.nl/adverteren-op-foursquare/

Talkingheads 2014. foursquare promoted updates. Geraadpleegd op 04-10-2014, van http://www.talkingheads.be/nl/blog/detail/foursquare-advertenties-de-promoted-update

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s