Verleiden en gedragsbeïnvloeding op het internet

Als eerste begin ik met een webinar over verleiden op het internet, met gastspreker Aartjan van Erkel. Aartjan is zelfstandig online copywriter, auteur van zijn eigen bestseller: verleiden op internet en is actief als gastspreker. Aartjan help bedrijven hun omzet te verhogen via de website. Naar eigen zeggen leert hij bedrijven om van hun website een topverkoper te maken die 24 uur per dag leads, aanmeldingen en bestellingen binnenhaalt.
Tijdens deze webinar worden 3 gouden tips gegeven om je website verleidelijker te maken:

Een call-to-action button op iedere pagina (De banaan)
Seth Godin, oud marketingdirecteur van Yahoo, gebruikt een banaan als metafoor voor een call-to-action button en vergelijkt de internet gebruiker met een klein aapje. Het “aapje” denkt ik wil nu iets en ik wil het meteen. Er is een reden dat we een bepaalde internetpagina bezoeken. Het “aapje” wil het liefst een grote banaan, oftewel een hele grote en duidelijke call-to-action knop om op te klikken.
Er wordt op websites vaak heel veel informatie aangeboden, waardoor het voor de bezoeker onduidelijk wordt waar zij verder kunnen met hun denk of koopproces. Een grote call-to-action knop moet ervoor zorgen dat de bezoekers zelf niet na hoeven te denken over waar ze moeten klikken, met een goede call-to-action knop geeft je dat als websitebehaarder zelf al aan. Deze knop moet uiteraard doorverwijzen naar jouw core business.

Geef een onweerstaanbaar cadeau ( OMG-WTF effect)
Het doel van dit effect, is het aantal bezoekers op je website een boost te geven en snel naamsbekendheid te creëren. Dit doet men door een onweerstaanbaar en waardevol cadeau weg te geven, zonder een tegenprestatie! Dit is een riskante strategie, maar voor de ondernemers die het aandurven valt er veel te winnen. Met een goed omg-wtf effect treedt er een viral effect op, er wordt veel gepraat over jouw website en het aantal bezoekers schiet omhoog. Daarnaast ontstaat er ook een sociale binding met potentiele klanten. Het zit namelijk in onze natuur om iets aardigs terug te doen, als we zomaar en voor niks een cadeautje krijgen.

Gebruik sociale bewijskracht
Het gebruik van sociale bewijskracht is een onderdeel van de principes van Chialdini. Door het gedrag van voorgaande bezoekers te tonen op jouw website, maak je het voor nieuwe bezoekers makkelijker om keuzes te maken op jouw website. Voorbeelden van sociale bewijskracht zijn: aantal klanten, reacties, ratings, likes, tweets etc.
Deze sociale bewijskracht geeft nieuwe bezoekers een veilig gevoel, omdat zij blijkbaar niet de eerste zijn die gebruik gaan maken van jouw product of dienst. De sociale bewijskracht neemt een veiligheidsrisico weg bij nieuwe bezoekers, waardoor zij eerder geneigd zijn om een product of dienst aan te schaffen.

Bronnen:

Van Riet. F. 2014. In 4 stappen een overtuigende homepage? Zo doe je dat!. Geraadpleegd op 24-12-2014, van http://www.frankwatching.com/archive/2014/09/22/in-4-stappen-een-overtuigende-homepage-zo-doe-je-dat/

Ebbekink. M. 2014. Cialdini’s ‘sociale bewijskracht’ gebruiken? Pas op!. Geraadpleegd op 24-12-2014, van http://www.frankwatching.com/archive/2014/01/01/cialdinis-sociale-bewijskracht-gebruiken-pas-op/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s