content marketing

Er zijn steeds meer en meer merken die bekendheid willen werven onder consumenten en het liefst tot de evoked set willen behoren. Het is ondertussen een hele opgaven geworden om als merk een klein beetje bekendheid te vinden bij de consument. Online marketing blijft groeien en een van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is de opkomst van content marketing.

Wat is content marketing?
Een concrete uitspraak over de betekenis van content marketing luidt als volgt:
Content marketing is de kunst van het communiceren met je klanten en toekomstige klanten zonder te verkopen. In plaats van je producten of diensten te aan te prijzen of te verkopen, lever je relevante en waardevolle informatie om de klant te informeren[1]

Het is hierbij de kunst om een authentiek, boeiend en interessant stuk content te leveren, met als doel zelf kennis en autoriteit te verwerven en tevens de klant te informeren en meer traffic naar de website te genereren.

Wat zijn de mogelijkheden van content marketing?
Er zijn een aantal verschillende doelstellingen die behaald kunnen worden met content marketing:
− Versterken van de vindbaarheid
− Naamsbekendheid of versterking
− Verhogen van conversie
− Omzetverhoging
− Consumentenvertrouwen (merkvertrouwen)
− Product betrokkenheid

Daarnaast wordt door content marketing te gebruiken, ook nog eens ingespeeld op een één van de overtuigingsprincipes van Chialdini, namelijk het principe van wederkerigheid. Met content marketing wordt de waardevolle content als het ware als een gratis cadeautje gegeven aan de bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat personen die zomaar een gratis cadeautje van iemand krijgen, eerder geneigd zijn om iets terug te doen voor deze persoon. Ditzelfde principe geldt ook voor websites en bedrijven!

Aan de slag met content marketing?
Omdat content marketing uniek is voor ieder bedrijf of product, bestaat er geen standaard template voor content marketing. Het belangrijkste is dat de content interessant en uniek moet zijn! Gelukkig zijn er wel een aantal tips die kunnen helpen met het opzetten van een content marketing campagne.

1: stel een plan op. Stel eerst een duidelijke content marketing strategie op die door de hele organisatie nagestreefd wordt. Hierbij is het opstellen van doelstellingen van groot belang.
2: Bepaal je doelgroep. Voor wie is de content bedoeld?
3: Story. Bedenk een uniek, boeiend verhaal dat je aan de doelgroep wilt overbrengen.
4: Marketingkanalen. Via welke kanalen wil je de boodschap overbrengen?
5: Proces. Wie is er verantwoordelijk voor bovengenoemde stappen? Bepaal richtlijnen en leg het proces schematisch vast.
6: Conversatie. Content marketing staat nooit stil. Luister naar de consument en ga een conversatie aan.
7: Meten. Meet de resultaten

Bronnen:
Bruijntjes. J. 2014. Wat is content marketing? Geraadpleegd op 29-12-2014, van https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/definitie/

Slagter. C. 2014. Wat is content marketing? Geraadpleegd op 29-12-2014, van http://www.slagtermedia.nl/wat-is/content-marketing/

Alphenaar. J. 2013. Contentmarketing: strategie en aanpak. Geraadpleegd op 29-12-2014, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/contentmarketing-strategie-en-aanpak

ZBC. 2014. Stappenplan contentmarketing strategie. Geraadpleegd op 29-12-2014, van http://zbc.nu/marketing/content-en-whitepaper-marketing/stappenplan-content-marketing-strategie/

Van Belleghem. S. 2012. Content Marketing: in 6 stappen naar een succesvolle contentstrategie. Geraadpleegd op 29-12-2014, http://www.frankwatching.com/archive/2012/02/07/content-marketing-in-zes-stappen-naar-een-succesvolle-contentstrategie/

[1] Pulizzi, 2010.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s