Gebruik van social media voor nieuws stagneert

De e-commerce branche heeft in de afgelopen jaren een grote opkomst gemaakt. In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar €312 miljard. Ook het gebruik van social media en het aantal users nam elk jaar toe. Social media is tegenwoordig ook niet meer weg te denken uit de e-commerce branche. Toch blijkt nu dat het gebruik van social media door consumenten stagneert.

Onderzoek
ING deed een onderzoek naar het gebruik van social media onder consumenten, en kwamen tot een opmerkelijke uitkomst. Het onderzoek genaamd #SMING14, werd voor de derde keer uitgevoerd onder ruim 1.500 consumenten en geeft interessante feiten weer. Met het onderzoek wordt onderzoek gedaan naar de rol, de betrouwbaarheid en de impact van social media, in relatie tot het nieuws. De uitkomst was erg verassend: het gebruik van social media door consumenten is in de periode van 2012 tot 2014 gestagneerd.

Verandering in de rol van social media
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten door social media het nieuws actiever zijn gaan volgen. Er wordt vaker over actualiteiten gepraat en actualiteiten worden vaker als eerste gelezen op social media platformen. Deze actualiteiten worden vaker gedeeld op social media, maar de discussies verplaatsen zich van on- naar offline. Daarentegen wordt social media door de consumenten beschouwd als een van de minst betrouwbare nieuwsbronnen.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat 1 op de 3 personen het nieuws actiever is gaan volgen, maar dat de impact van nieuws via social media sterk is afgenomen. Nieuwsberichten via TV, kranten en nieuwssites hebben 3 tot 4 keer meer impact dat een social media platform.

Bronnen:

Dijkstra. E. 2014. DE IMPACT VAN SOCIAL MEDIA OP NIEUWS EN NIEUWSVERSPREIDING #SMING14. Geraadpleegd op 04-01-2015, van http://www.socialembassy.nl/de-impact-van-social-media-op-nieuws-en-nieuwsverspreiding-sming14/

Van de Ketterij. B. 2014. Cijfers Nederlanders & social media in 2014: gebruik stagneert. Geraadpleegd op 04-01-2015, van http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/20/cijfers-nederlanders-social-media-in-2014-gebruik-stagneert-infographic/

Emerce. 2014. Nieuws vaker gevolgd via sociale media. Geraadpleegd op 04-01-2015, van http://www.emerce.nl/nieuws/nieuws-vaker-gevolgd-via-sociale-media

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s