Strategieën die je website omvormen tot een ware bezoekers magneet

Als tweede webinar heb ik een webinar van Tonny Loorbach gevolgd. Tijdens deze webinar worden 7 strategieën besproken om een website om te vormen tot een ware bezoekersmagneet.
Tonny Loorbach is spreker, trainer en auteur van zijn eigen boek: Winnen in Google 3.0.

Deze webinar gaat in op het fijn dat internetbezoekers steeds minder inspanning op het internet willen verrichten en toch zoveel en zo snel mogelijk voor elkaar willen krijgen. De zogeheten ‘attention span’ van internetbezoekers wordt steeds korter. Hieronder volgen de strategieën die in de webinar behandeld worden:

Gebruik van Rich Snippets
Een snippet is een ander woord voor een zoekresultaat in Google. Een standaard snippet bestaat vaak uit een titel, een omschrijving en een link naar de website. Nou is het mogelijk om deze sinppets te kunnen verrijken met aanvullende informatie. Voorbeelden van rich snippets zijn een foto, een video of een review bij een zoekresultaat. Het voordeel van het gebruiken van rich snippets, is dat de verrijkte snippet veel meer opvalt tussen de zoekresultaten en meer kliks naar de website zal genereren.

Van binnen naar buiten
Dit is een marketingstrategie waarbij de input voor het scoren in Google uit de eigen website gehaald wordt. Door gebruik te maken van Google analytics, kan er gekeken worden naar welke zoekwoorden er op de website gezocht wordt. Door daarna extra focus te leggen op deze zoekwoorden, kunnen er extra bezoekers naar de website geleid worden.

Gebruik van Google afbeeldingen
Het is veel eenvoudiger om op Google te concurreren op een afbeelding dan op een bepaald zoekwoord. Een afbeelding die in de top resultaten van Google voorkomt, kan heel gemakkelijk voor veel traffic naar de site zorgen. Daarnaast is het goed gebruik maken van afbeeldingen op de website ook heel belangrijk voor de organische zoekresultaten in Google. Om een afbeelding goed ‘leesbaar’ te maken voor Google, is het nodig om een afbeelding te voorzien van informatie. Een goede afbeelding heeft een titel, een goede bestandsnaam, een goede alternatieve tekst (alt tekst) en bevat wat informatie over de tekst waar de afbeelding bij hoort.

De longtail
De longtail zijn alle zoekwoord combinaties die langer zijn dan drie woorden. Als er naar het totaal aantal zoekopdrachten in Google wordt gekeken, dan blijkt dat er van alle zoekopdrachten die in één jaar worden gebruikt, hiervan 70% longtail is. In de statistieken worden deze longtail woorden echter niet uitgelicht omdat deze heel divers kunnen zijn. Het uitwerken van een longtail kan door alle onderwerpen waar je op gevonden wilt worden onderverdelen in categorieën. Deze kunnen bijvoorbeeld uitgewerkt worden in een kennisbank. Allerlei lange zoekwoorden combinaties kunnen weggewerkt worden in z’n kennisbank.

Het spinnenweb
Het hebben van een spinnenweb op een website wil zeggen dat pagina’s aan elkaar gelikt worden, om bezoekers te stimuleren om op deze links te klikken en andere pagina’s op de website te bezoeken. Door een spinnenweb te implementeren spenderen bezoekers meer tijd op de website en worden meer pagina’s bezocht. Daarnaast scoren klikbare woorden goed in Google, omdat deze goed leesbaar zijn voor Google. Een goed voorbeeld van een website die veel spinnenwebben gebruikt is Wikipedia.

Community building
Het opbouwen van een community om je website heen wordt steeds belangrijker. Een goede manier om dit te doen is door interactie op je website te creëren. In een blog kun je bijvoorbeeld een gesprek starten met iemand die op jouw blog reageert. Hierdoor ontstaat er meer content op je website waardoor een artikel waardevoller wordt.

Een stabiele basis voor een website
Waar je rekening mee moet houden als website eigenaar is dat de code van je website net zo goed moet zijn als de leesbare kant van je website. De code is wat er aan de achterkant van je website zit en wat Google leest. Hoe ‘schoner’ de code is, des te beter het leesbaar is voor Google.

Bronnen:

Loorbach, T. 2012. Strategieën die je website omvormen tot een ware bezoekers magneet. Geraadpleegd op 29-01-2015, van https://www.youtube.com/watch?v=4dq3JRH2qzE&x-yt-ts=1422503916&x-yt-cl=85027636

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s